Hakerek Nain: Francisco José de Almeida
Hakerek nain la representa instituisaun ne’ebé haknaar an ba
Timor-Leste nia edukasaun iha periudu tinan ruanulu (20) ne’e seidauk hatudu an loloos hodi adopta sistema digital modernu maibé nafatin iha sistema tradisionál. Edukasaun sei kontinua hasoru problema barak hanesan, kurikulu, infraestrutura, biblioteka no livru sira. Nasaun barak deskute ka muda an ona husi sistema tradisionál ba digital. Sira konsidera edukasaun importante liu ba konstrusaun estadu ka baze fundamentál hodi prepara ema nia karater ba harii desenvolvimentu. Timor-Leste iha preokupasaun barak, infraestrutura, Kurikulu, biblioteka sai dezafiu boot ba lider sira atu deside no gasta osan sira hahú husi ne’ebé too iha ne’ebé. Timor-Leste la iha sistema edukasaun ida ne’ebé universál maibé irama edukasaun tuir kapasidade lideransa eskola sira mak iha. Ex Eskola públiku no privadu sai baromentru ba ema atu deside. Eskola privadu no eskola públiku.
Lider barak edukasaun nian, sei nafatin preokupa ho infraestrutura, eskola barak tanba kondisaun ne’ebé la ajuda estudante ida atu aprende ho di’ak. Kondisaun eskola de’it sai prekupasaun ona satan utiliza sistema digital sistema ida ne’e kauza adaptasaun system digital sira iha era modernu. Ema barak deside nia oan ba eskola sira internasionál duke ba eskola sira ne’ebé estadu benefisia, loloos estadu prekupa kurikulum ne’ebé forte ba estudante no implementa regra sira ne’ebé la’ós diskriminasaun. Prezisa mós halo revolusaun ba sistema edukasaun ho dalan dialogu nasionál para pelemenus iha avansus ruma ba iha sitema edukasaun nian.
Nasaun barak la uja ona sistema tradisonál hanesan, Japaun, Singapura, Finlandia, no seluk tan, tanba sira hanoin katak situasaun edukasaun karater ema atu aprende ne’e muda an tiha ona, no bandu estudante sira atu kaer smarphone.
Tuir mai ita bele haree oinsa implementasaun benefisiu sistema edukasaun digital sira iha nasaun desenvolvidu sira;
Edukasaun dijitál mak uzu teknolojia dijitál no instrumentu sira ne'ebé matenek tebes iha ensinu no aprendizajen laran tomak no dala barak ema hatene hanesan Teknolojia Aprendizajen ne'ebé Aas liu (TEL) ka Aprendizajen dijitál . Aprendizajen dijitál mak aprendizajen ne'ebé fasilita liu husi teknolojia ne'ebé oferese ba estudante sira, fatór komandu balun kona-ba fatin, tempu no dalan. Aprendizajen dijitál mak troka prosedimentu edukasaun tradisionál sira lor-loron. Se ita-boot sira hanoin kona-ba saida mak sistema edukasaun dijitál no ninia vantajen ba estudante sira, entaun iha ne'e ita ko'alia kona-ba detallu ida-idak kona-ba saida mak sistema edukasaun dijitál no ninia vantajen ba estudante sira. Analize kona-ba uzu teknolojia dijitál fó oportunidade ba profesór sira atu dezeña oportunidade aprendizajen ne'ebé envolve iha kursu sira ne'ebé sira hanorin, no ida-ne'e bele forma kursu no programa online sira ne'ebé kombinadu ka kompletu. Aprendizajen dijitál la'ós de'it oferese de'it ba estudante sira ho laptop.
Aprendizajen dijitál presiza mistura teknolojia, instrusaun no konteúdu dijitál ida. Inkorporasaun aprendizajen dijitál iha klase laran bele depende de'it ba uza tablet duke uza surat-tahan hodi uza software no ekipamentu ne'ebé intrikadu hanesan avizu ba pena simples. Aprendizajen dijitál sai hanesan akontesimentu baibain iha mundu modernu. Ho internét ne'ebé mosu, oportunidade barak loke ona ba mundu modernu. Sistema edukasaun dijitál ne'e halo revolusaun ba prosesu aprendizajen iha klase-laran. Ida ne'e halo aprendizajen movel, interativu no envolvente, no motiva estudante sira atu hola interese iha aprendizajen dijitál no mantein. Maioria eskola no instituisaun sira adopta teknolojia ne'e nu'udar solusaun ba sistema edukasaun tradisionál maibé suspensaun ba tempu balu tanba kondisaun ne'ebé daudaun ne'e iha.
Aprendizajen Personalizadu.
Oportunidade atu ajuda estudante sira aprende iha dalan ne'ebé di'ak liu no lalais liu ba sira mak vantajen importante liu husi sistema edukasaun dijitál nian. Aprendizajen ida ba ida mak ezemplu di'ak liu kona-ba aprendizajen ne'ebé mesamesak. Maibe, ida-ne'e karun no uza tempu.
Modelu aprendizajen ne'ebé tradisionál kria lakuna iha aprendizajen jerál no dala barak hamosu menus interese entre estudante sira bainhira sira la konsege kaer metin ho klase sira seluk.
Iha formatu dijitál, edukador sira bele customiza kurikulu bazeia ba estudante nia lalais aprendizajen no kapasidade.
Aumenta Kapasidade Estudante Ba Intelejensia Liu.
Ekipamentu aprendizajen no teknolojia permite estudante sira atu dezenvolve abilidade aprendizajen ne'ebé efetivu no auto-direitu. Estudante sira bele analiza saida mak sira presiza atu aprende atu buka no uza rekursu online. Aprendizajen dijitál aumenta sira-nia efisiénsia no produtividade. Liutan nee, atu apela estudante sira, instrumentu aprendizajen dijitál no teknolojia atu hametin abilidade hanoin kritiku ne'ebé sai hanesan baze ba kresimentu hanoin sistemátiku.
Estudante sira mós dezenvolve sentimentu pozitivu kona-ba esplorasaun liuhusi mantein koñesimentu foun no abilidade foun sira uza instrumentu aprendizajen dijitalizadu sira, oferese ba sira konfiansa ne'ebé sira presiza atu hakarak aprende buat foun liután.
Halo estudante sira auto-motivadu.
Estudante sira ne'ebé aprende uza instrumentu no teknolojia dijitál sira, sira sai envolve liu iha métodu ne'e no interese liu ba dezenvolve sira-nia baze koñesimentu.
Aprendizajen dijitál ne'e interativu liu no memoravel liu duke livru textu sira ne'ebé laran-luak ka dosente sira ne'ebé iha parte ida, sira oferese kontestu ida-ne'ebé di'ak, sentidu potensiál ne'ebé boot liu, no atividade sira ne'ebé atrativu liu duke prosesu edukasaun tradisionál sira.
Aprendizajen dijitál permite estudante sira atu liga di'ak liu ho materiál aprendizajen.
Aprendizajen dijitál ne'e haluan oportunidade aprendizajen atu nune'e estudante sira bele komprende katak aprendizajen akontese iha tempu oi-oin no iha fatin oioin, no aprendizajen dijitál sei permite oportunidade aprendizajen ne'ebé oioin. Estudante sira aprende buat foun barak husi instrumentu dijitál no teknolojia. Dezenvolve responsabilidade iha estudante sira-nia leet Sistema edukasaun dijitál ne'e halo avaliasaun ba estudante ida-idak sai transparente no informativu liu tan ho ezaminasaun dezempeñu iha tempu reál no relatóriu auto-jeneradu sira.
Programa ne'e oferese ba estudante sira kapasidade atu sukat sira-nia dezempeñu ho detallu no hetan solusaun relevante husi sira-nia parte.
Aprendizajen dijitál bele dirije an rasik bainhira estudante sira aprende online sira ikusmai hetan peskiza di'ak liu kona-ba tópiku ida no hetan informasaun util liu husi browsing liu husi informasaun barak online.
Nivel envolvimentu ne'ebé aas liu.
Dalan aprendizajen tradisionál oferese ba estudante sira ámbitu envolvimentu ne'ebé ki'ik hanesan dinámika husi klase tradisionál ne'ebé kompostu husi estudante sira, livru testu, no edukador sira atu aprende. Iha parte seluk, sistema edukasaun dijitál fó opsaun oioin ba estudantesira atu aprende husi. Fasilidade ne'ebé limitadu husi imajen no konteúdu vídeo, realidade virtuál, sesaun interativu no seluk tan halo métodu aprendizajen dijitál sai boot liu nofasil ba estudante sira atu komprende. Sistema edukasaun dijitál no teknolojia halakon lakuna sira ne'ebé klase tradisionál sira hanorin fali. Nia oferese vantajen oioin ba estudantesira,inklui oportunidade atu estuda ho fleksibilidade no husi fatin ne'ebé apropriadu ba sira. Mudansa teknolojia no edukasaun nian halo edukasaun disponivel ba ema hotu liuhusi rezolve limitasaun sira husi modelu aprendizajen tradisionál sira.
.